1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.
  2. تم فتح قسم معرض الوسائط للاعضاء، بحيث يكون هناك بالامكان تحميل الصور و الفيديوهات المصورة من اجهزة ios، تستطيعوا الاستفادة منها عن طريق الرابط التالي: المعرض.

سؤال processor,hard disk , Boot camp

الموضوع في 'الدعم الفني والاستفسارات' بواسطة Sara salah, بتاريخ ‏09-11-2017.

1. طيب انا سمعت اشاعه ان لو منزله الويندوز بالبوت كامب وقسمت الهارد بالنص كدا لما اشغل الماك او الويندوز البروسيسور هيشتغل كامل عليه وغير كدا البروسيسور مش هيشتغل بالكامل عليه

وانا طبعا مش مقتنعه بالكلام دا لان المفروض انا بشغل واحد والتأني بيكون اوف ف طبيعي البروسيسور هيشتغل بالكامل على الي شغال
    الي يعرف معلومه ف الموضوع دا يفيدني وشكرا مقدما

2. صحيح كلامك. البروسيسر راح يشتغل فقط على اللي حيكون شغال باستخدام البوت كامب تقريبا يعني مش شرط يكون بالكامل.

3. بس لما يحتاج الويندوز البروسيسور يشتغل بشكل كامل هيشتغل؟
    و مالها علاقه بتقسيمه الهارد صح ؟

4. لا ما راح يشتغل ١٠٠٪ بالكامل. لانه اصلا مركب على نظام اخر و حتى ان كان مطفي. مثلا: لو معاكي سياره تويوتا و ركبتي عليها مكينه مرسيديس هل القوه اللي في المكينه حتكون ١٠٠٪ اكيد لا. فالتقسيم ليس له علاقة و لكن اللوغرتميات في تركيب اكثر من نظام هو السبب.

و هذا هو الفرق بينه و بين الاجهزة الافتراضيه ( الفيرتشوال مشين ) نقدر نتحكم بشكل تام على قيمة المعالج اللي راح يشتغل وقت ما نشغل على النظام الاخر. و لكن مره اخرى نفس الحكايه مش يكون ١٠٠٪

5. افهم من كلامك ان تثبيت winehq هيخليني استعمل البرامج حقت الويندوز بشكل أفضل لانها هتكون بالمعالج كامل عكس استعمالها ع الويندوز ؟

6. انا ما استخدمت البرنامج من قبل و لكن على كلام الموقع ايوه تقدري ان شاء الله. و ننتظر التاكيد من @sahara

أعجب بهذه المشاركة Sara salah
  7. @sahara I’m waiting ☺

8. جربي حمليه و استخدميه اذا ما زبط احذفيه. اذا انتي مستعجلة.

9. انا بس كنت عايزه اعرف عشان لو وقعت مني خطوه او عملت حاجه غلط اكون عارفه ان المشكله من عندي وأحاول اصلحها ولا هو الي امكانياته محدوده،بدل ما انزله وامسحه ع الفاضي

10. winehq لا يشغل جميع البرامج بعضها مدعوم و الآخر لا لكنه مجاني
    البرنامج المدفوع المشابه له crossover
    هذا الرابط
    https://www.codeweavers.com/products/crossover-mac

11. اذا البرنامج الي راح تستخدمينة ثقيل مثل رسومات 3d و sony vega
    لا بد من bootcamb لاخذ قوة المعالج بالكامل اما العاب متوسطة برمجة على الخفيف ممكن virtulbox
    العاب وسط parallels او vm ware
    parallels جربيها متواجدة في المتجر مجاني اما الوندوز عليك
    https://itunes.apple.com/us/app/parallels-desktop-lite/id1085114709?mt=12
    متوفر معاه وندوز اختياري اما انتي تشترينه عن طريقهم او يكون عندك وندروز على افلاش او سي دي

12. @sahara
    Solidworks,microwine, automation studio
    وحجات زي كدا

13. كمان عندي مشكله
    انا نزلت ويندوز ١٠ بالبوت كامب
    دايما لما شغل الاب الويندوز الي يشتغل واتطر ارستر عشان شغل الماك،كيف اخلي الاولويه للماك ☹️

مشاركة هذه الصفحة

جاري تحميل الصفحة...
جاري تحميل الصفحة...