1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.
  2. تم فتح قسم معرض الوسائط للاعضاء، بحيث يكون هناك بالامكان تحميل الصور و الفيديوهات المصورة من اجهزة ios، تستطيعوا الاستفادة منها عن طريق الرابط التالي: المعرض.

كم سعر ال mackbook دا

الموضوع في 'الأخبار والنقاشات' بواسطة agsagamore, بتاريخ ‏16-07-2017.

1. لو سمحتو عايز اشترى الماك دا من صاحبي اشنرية بكام مصرى وهيكون حلو ولا كدا بقي قديم جدا بمعني تنصحوني اشترية ولا لا ؟ [​IMG][​IMG]

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

2.  
  3. لو هستخدمه اوفيس وانزل عليه ويندز ١٠ وشغلي ف مجال التدريس عل يؤدي كويس ولا ما اشتريه ب ٤٠٠ دولار مثلا؟

4. تنزيل الويندوز عليه راح يسبب ثقل كبير في الجهاز. اذا انت شغلك ويندوز الأفضل تشتري جهاز ويندوز بالكامل خاصة اذا كانت الميزانية محدودة جدا.

5. ياخسارة كان عاجني شكله طب الجهاز دا خلاص مات
    طي ليه من يشتريه يدفع ٤٠٠ دولار اذا ما يستحق ؟

6. ؟؟؟

7. سيدي الكريم، ايش الفائدة الواحد يشتري سيارة بورش و يحط فيها كفرات تويوتا !! نظام الاوس اس ماك فيه كثير من البرامج البديله اللي الواحد يقدر يستغني عنها، صحيح في البداية متعبه جدا !! و لكن مع الوقت الواحد يتعود عليها.

الجهاز اللي في الصوره قديم جدا !! ٢٠١٢ و الرام ٤ جيجا، الانظمة الجديدة من اليوسمتي و الكابيتان و ما بعدها تستهلك الكثير من الطاقات.

انا اعطيتك السعر بعد مشاهدة سريعة من موقع اي باي.

8. طيب ازود الرامات واحاول ازبطه لاني ما عندي امكانية اشترى ال٢٠١٦ او ١٧ ولا ماهما ازود رامات هي هي ؟

9. مش شرط تشتري ٢٠١٦ او ٢٠١٧. تقدر تاخذ جهاز macbook اقل نوع من انواع اللابتوباات ٢٠١٥ او ٢٠١٤ و يمشي الحال بس برضوه ما راح يستحمل الويندوز.

اذا انت تبغى تزود الرامات عشان تركب الويندوز و راح يكون استخدامك بشكل كامل عليه فاما هي الفائدة من نظام الماك !!

احسبها صح قبل ما تشتري او حتى تعمل ترقية للرامات.

بالتوفيق لك

10. الحجم والسمك والبطارية وال الكيبورد والتصميم

11. هذه كلها شكليات فقط .

اذا النظام لن تستخدمه أبدا أو تعتمد على استخدام نظام اخر، فالفائدة تقل بشكل كبير قد تصل الى ٧٠٪.

إليّ اقصده اذا الواحد يحتاج الى الانتقال بشكل كامل الى نظام جديد فاهلا بك. اذا انت تشوف التحدي الجديد، فأنا اؤيد الانتقال بشكل كامل.

أتمنى النقطة وصلت. أنا من ضد انك تشتريه و لكن انتظر حتى تتحسن الأمور المالية عندك و بعدها اشتري واحد أفضل من الحالي.

12. طبعا بشكرك علي اهتمامي
    هو النظام حلو فعلا وبدأت اتعود عليه ومع اني مكنتش حابب الماوس لاني متعود علي شئ قريب منه ف asus بس اتعود عليه فعلا ف وقت قصير لاني مستخدم كويس ف الويندز هو اللي ناقصني شوية برامج مش لاقيها ع الماك بس بدور وحدثت اصدار سيرى الجهاز كويس وخفيف مفيش تهنيج
    بس والله هو الجهاز في المتناول حاليا واسف اني اقلك اجهزة الماك بمصر اسعارها بقت خيالية بالنسبة لمرتباتنا فصعب علي شوية انا لسه لم اجرب الويندز عليه
    بس هل تنصحني ازود الرام ل ١٦ ولا لا ؟ وخصوصا اني معلم فقط ساحتاجه للاوفيس والميديا ايه رايك

13. اسف اهتمامك وليس اهتمامى

14. أنا عارف انه اجهزة الماك للأسف الشديد كل ماهي بترتفع اسعارها بشكل من وجهة نظري مخيف.

هل تحتاج ١٦ جيجا رام ؟؟!! ممكن خاصة اذا انت راح تركب ويندوز عليه.
    و تحتاج الى تغير نوع الهارديسك الى اخر ssd حتى يكون سريع و راح تلاحظ الفرق بشكل ملحوظ .

بالنسبة للتهنيق من تجربه اَي جهاز في العالم بيهنق اذا تم استخدامه بشكل سلبي ( استخدام و عنايه )

أعجب بهذه المشاركة agsagamore
  15. والله اخي بدأت اتعود عليه بس لسه متضايق من ترتيب الدرايفرز والملفات غريب شوية لكن من ناحية التطبيقات لاقيت مواقع تورنت عليها التطبيق كاملة لسه هحاول احفظ الاختصارات
    الويندز نزلت فعلا ويندز ١٠ من البوت كامب وشغال كويس جدا بارضو بس عيبه في اللغة العربيه ع الكيبورد غير الويندز ودا بيلخبطني ف الكتابة
    من ناحية الاستخدام بستخدمه حاليه ف الشغل بس او ميديا لكن ما اعتقد انه ينفع للجيمز
    طيب الهارد ال ssd غالي هل ممكن اضيفه لهارد الجهاز عشان المساحة تكفي ؟
    والرامات اشترى نوعها ايه والبس بتاعها كام ولا الموديل

16. طالما انك شغلت الويندوز عليه و حاليا الجهاز انت شايفه انه كويس. فلا توجد اَي مشاكل.

ممكن تستخدم الهارديسكات الخارجية عن طريق اليو اس بي و تخزن فيه الملفات المهمة.

اذا انت شايف انه الجهاز ماشي كويس فلا تحتاج تشتري رام حاليا، انتظر.

مشاركة هذه الصفحة

جاري تحميل الصفحة...